Prototípus
NAMI-0132 avagy a francia kapcsolat: A fronthajtású „Zsiguli”

NAMI-0132 avagy a francia kapcsolat: A fronthajtású „Zsiguli”

Loading...

Idén 50 éves a Lada. Legalábbis 1970. április 19-én kezdődött el a gyári kód szerint VAZ-2101, kereskedelmi kód szerint Zsiguli 1200, későbbi nevén Lada 1200 típus gyártása a Volga melletti Togliattiban. Számos online tartalomszolgáltató kapta fel a témát, és biztosan sokak unják is már. Jelen sorok szerzője nem is próbálja tagadni, hogy érzelmi szálak fűzik a szovjet típushoz: ez volt az első autó, amit volt szerencsém vezetni. Ennek kapcsán szeretnék bemutatni egy egészen különleges prototípust. Létezett a Ladából Wankel-motoros, sőt, villanyautó is (erről még fogok írni), de most nem ezekről lesz szó, hanem a NAMI-0321-ről.

1966-ban a Szovjetunió már megkötötte a licencia-szerződést a Fiat konszernnel annak érdekében, hogy elkezdhesse gyártani a Fiat 124 szovjet változatát. Mint tudjuk, a Zsiguli számos elemében eltért a Fiattól, de mindkét típus közös tulajdonsága a hosszában álló orrmotor és a hátsókerék-hajtás.

Már folyt a szovjet változat fejlesztése, amikor 1968-ban a szovjet NAMI, azaz az Autó- és Járműipari Kutatóintézet (Научно-Исследовательский Автомобильный и Автомоторный Институт) úgy döntött, kipróbálja a Fiat 124 kasztniját elsőkerék-hajtással. Mindenképpen forradalmi ötlet volt, hiszen akkoriban még kevesen gyártottak elsőkerék-hajtású autókat. Legalábbis kevesebben, mint manapság.

A Fiat-konszernnek is volt fronthajtású modellje, az 1964 óta gyártott Autobianchi Primula, ami számos tapasztalatot hozott az egy évvel később, 1969-ben megjelenő Fiat 128-as tervezéséhez.

A szovjetek azonban a kísérlethez nem az olasz hajtásláncot kölcsönözték, hanem egy franciát. Franciaországban ekkor már a négy nagy autógyár közül mindegyik kínált fronthajtásosat (a ma már nem létező Simca a negyedik). A Peugeot 1965-ben mutatta be az első olyan modelljét, amelyik elöl hajtott, ez volt a 204 típus.

A Peugeot 204 egy korabeli prospektusban

Itt jól láthatók a 204 fődarabjai

Keresztbe tettek neki

A keresztben álló, XK kódjelű motor egy kompakt hajtáslánc része volt, amit a gyártósoron egy egységben tudtak az autó orrába építeni. Olyannyira egybeépítették a váltó- és differencálműházzal, hogy a kenésük nem is különült el: a hajtómű is motorolajban fürdött. Ezt hívták „transmission-in-sump” („erőátvitel a karterben”)-rendszernek. Nem volt ritka megoldás: 1957-től az NSU összes két- és négyhengeres személygépkocsi-motorja ilyen volt, a Wankelek természetesen nem. Alec Issigonis is ezt a rendszert választotta az 1959-ben megjelenő Austin/Morris Mini 850 köbcentiméteres motorjához. Később ez a megoldás jellemezte a BMC/Leyland A, B és E jelű motorjainak azon többségét (különféle hengerűrtalommal, illetve vezérléssel), amelyeket a fronthajtású autókba szereltek (erről a kenési rendszerről még írni fogok).

A Peugeot XK motor másik érdekessége, hogy az ékszíj „kanyarban fut”. A hajtást a főtengelyről kapja a motor hossztengelyével párhuzamosan, majd a motor első részén lévő hűtőventilátort is meghajtja, miközben a függőlegesen elhelyezett dinamó készteti 90 fokos eltérésre. Alul egy kiegészítő görgő körül fordul. Így elmondva egy kicsit bonyolultnak tűnik, de csatoltam képet az érthetőség kedvéért.

A 204-es kompakt hajtáslánca. Jobbról látható a „kanyarodó ékszíj”, illetve láthatók a NAMI-tól eltérő kardánkeresztes féltengelycsuklók

Az XK volt az alapja a Peugeot – és később a Citroën – keresztben beszerelt motorjainak is, így az 1972-ben bemutatott X jelű motornak, az ún. „bőrönd-motornak” is, ami 72 fokban dől hátra, tehát, majdnem teljesen vízszintes volt. Az eredeti változat 20 fokot dőlt előre.

NAMI-0132: Az öszvér

Ezt a motort választotta tehát a NAMI, hogy beépítse egy frissen beszerzett Fiat 124 karosszériába. Legjobb tudomásom szerint a Peugeot-motor beszerzése nem volt hivatalos, a PSA-val nem folytak tárgyalások, és valószínűleg az olaszok nem is tudtak a prototípusról. A NAMI-0132 kódjelet kapott jármű a Peugeot-hajtásláncot és a szintén francia első futóművet leszámítva csak néhány kisebb részletben különbözött a Fiat 124-től.

A motorblokk anyaga alumínium volt, 53 lóerőt adott le 5800-as percenkénti fordulaton, űrtartalma 1130 cm3. Mivel a Peugeot-erőforrás 20 fokot dől előre, ezért a hűtő is előbbre került. Valószínűleg ezért cserélték le az eredeti hűtőrácsot. A Peugeot-váltóval együtt megörökölte a francia típus váltókarját is, ami itt a kormányoszlopra került. Egyébként a 204-esen alapuló, 1969-től gyártott Peugeot 304-esben a váltókar már a padlón volt.   

A Peugeot 204 féltengelyeit dupla kardánkeresztekkel látták el az egyenletes szögsebesség érdekében. A NAMI-0132 aljáról készült képen azonban úgy tűnik, hogy ez egy másfajta homokinetikus csuklót tartalmazó féltengelypár lesz. További érdekesség, hogy a NAMI-0132 első futóműve MacPherson-rendszerű, azaz talál magyar elnevezéssel „gólyalábas” volt, ami ma már rendkívül elterjedtnek, szinte standardnek – és modernnek – számít, de akkor még ritkaságszáma ment. Már 1950-től ezzel a futóművel gyártották a Ford Consult az Egyesült Királyságban, de csak a 70-as évekre vált gyakorivá. Így a 68-as szovjet prototípuson megelőzte korát.  

A NAMI-0132-est 1970 februárja és szeptembere között tesztelték. A megszerzett tapasztalatokat később a szintén fronthajtásos Samara fejlesztésénél tudták hasznosítani.

Kívülről csak a hűtőrács árulkodik. A lökhárítón és a kilincseken látható, hogy ez még nem a Zsiguli, hanem a Fiat 124 karosszériája (képek forrása: Kanal Masina)

Az első féltengelyek jól láthatóan különböznek a Peugeot-tól
A Peugeot-motor keresztben. Megfigyelhető a MacPherson „gólyalábakat” felülről rögzítő két torony
Itt látható, hogy a motor 20 százalékban dől előre, ami az autó tömegközéppontja tekintetében nem volt ideális. A Peugeot 204-nél nem volt ilyen gond, ott a motor hátrébb helyezkedett el.
A kardánalagút eltűnt, váltókar a kormányoszlopon

Vélemény, hozzászólás?