Utcai autó
AUTÓS LEGENDÁK, I. RÉSZ: TRABANT-MOTOR HAJTOTTA AZ ELSŐ VOLKSWAGEN GOLFOT?

AUTÓS LEGENDÁK, I. RÉSZ: TRABANT-MOTOR HAJTOTTA AZ ELSŐ VOLKSWAGEN GOLFOT?

Loading...

Vajon az első Volkswagen Golf formáját, vagy motorját tényleg az NDK-ból vette át a wolfsburgi gyár? Cikkemben ezt a rejtélyt igyekszem megfejteni.

Gyakran találkozhatunk ezzel a legendával a 2000 utáni internetes autós sajtóban. A sztori szerint Zwickauban megtervezték a Trabant 601 utódját, a hatchback karosszériás 603-as típust, de végül nem kezdték el gyártani, hanem eladták a Vasfüggöny nyugati oldalára, Wolfsburgba, ahol némi módosítást követően 1974-től VW Golf néven kezdték gyártani. A Golf motorja pedig – a történet szerint – teljes egészében Trabant-terveken alapul.

Ami első olvasatra valótlanságnak tűnik, az többnyire az is. Így van ez a Trabant-tervezésű Golf legendájával is. Ki is fejtem, hogy miért.

Egyrészt nagyon ritka volt, hogy a keleti blokk technológiáját másolta volna a Nyugat. Nem szorultak rá. Inkább arra volt számos példa, hogy Kelet másolta a Nyugatot. Ha pedig nem Nyugatról jött a know-how, akkor még a II. világháború előtti megoldásokat használtak.

A Wartburg és a P70 például háború előtti DKW-technológián alapul. A Wartburg az 1939-ben bemutatott DKW F9-esen, az első háromhengeres DKW alapjaira épült, csak a rászerelt karosszéria néz ki eltérően. A Duroplast műanyagot is a Harmadik Birodalomban fejlesztették ki: 1936-ban a berlini vásáron mutatták be, először a DKW F8 típust fedték be vele. Természetesen rendkívül forradalmi technológia volt, hiszen első ízben használtak karosszériához újrafelhasznált műanyagot; és a Trabant gyártásának leállítása óta nem is készül újrafelhasznált kasztnis személygépkocsi.

A DKW F9 prototípus 1939-ből
A DKW F8 kasztnielemei Duroplastból az 1936. évi berlini vásáron
A DKW munkatársai a Duroplastból készült F8 szilárdságát demonstrálják

A Trabant P603

Valóban létezett Trabant P603 nevű hatchback-prototípus, amit 1968-ban terveztek. Azonban az autót egy egytárcsás Wankel-motor hajtotta, amit éppen Nyugatról vittek Keletre, hiszen az NSU Wankel licenciáját vásárolta meg az NDK. A gyártásból végül mégsem lett semmi. A P603-as további érdekessége, hogy az utolsó IFA F8-asokhoz, a P70-hez, valamint a Trabant 500/600/601-hez hasonlóan Duroplastból készült a borítása. Az autó formáját a Wartburg 353 formatervezője, Karl Clauss Dietel álmodta meg.

A Trabant P603 prototípus
A P603 hátulról
P603 a Wartburg fényszóróival és indexeivel
Az NSU Spider és az egytárcsás Wankel-motor: ezt a motort másolták volna – hivatalosan, licencia-szerződés alapján – a P603-hoz

A VW Golf első generációját hajtó EA827 (E = Entwicklung = fejlesztés) jelű motort Franz Hauk tervezte 1972-ben az Audi 80 részére. 1973-ban ezt szerelték a VW Passatba, majd 1974-ben a Golfba. Ez volt a VW-Audi-csoport második felülvezérelt (ohc) motorja (az első a VW K70-esbe került, és az NSU-tól származott).

A VW Golf (VW Polo, Audi 50, Trabant 1,1 stb.) EA827 jelű motorja

A legenda megszületése

Egy 2001-ben kelt Totalcar-cikk szerint a típus koncepcióját – nem a motorját – vette át a VW a Trabanttól, bár óvatosan fogalmaz: „Azt rebesgetik, a Trabant 603 nem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül”.

Ez a cikk 2007-ban azt állította, hogy háromféle motort is terveztek a 603-ashoz:

  1. Kétütemű, forgótárcsás, léghűtéses, kéthengeres motor, 600 cm3, 30 LE teljesítménnyel; a P63/64. jelű motor továbbfejlesztett változata.
  2. KKM 51 kódnéven egy bolygódugattyús, egytárcsás Wankel-motor, 500 cm3 számított térfogat, 55 LE. Ennek a licenciája az NSU-tól származik, az NSU Spider motorjának rokonáról beszélünk.
  3. Egy négyhengeres, négyütemű motor, 1000 cm3, 40 LE, a Škodával közös fejlesztés.

A cikk ezt is írta: „1968-ra az üzemi és gyártáspróbák alapján némileg módosultak. Ekkorra a palettán már a Skoda 1000MB motorja, a Wankel-motor és a Wartburg háromhengeres, kétütemű, vízhűtéses motorja szerepelt”. Ez alapján úgy tűnik, hogy az eredetileg tervezett négyhengeres motor nem egyezett az 1000 MB motorjával.

Ezzel a Škodával közös fejlesztésű, négyütemű motorról sajnos nem sokat lehet megtudni. Ohv, vagy ohc lehetett? Rokonságban lehetett a Giuigiaro-féle 720-as prototípus fogasszíjas, ohc-motorjával, amit később versenyautókba szereltek?

Itt Werner Langra, a Trabant mérnökére hivatkozva – 2013-ban – azt állították, hogy a 603-as terveit vette meg a VAG: „(…) hogy a négyütemű Trabantokba épített Volkswagen-motor valójában a Barkas Werkében készült Karl-Marx Stadtban készült (a mai és egykori Chemnitz) – bár valójában az 1966-68 között létezett, majd elhalt cseh-NDK-s közös motorprojektből származtatható, így a négyütemű Trabantba épített Volkswagen-motor tulajdonképpen egy Trabantba épített Trabant-motor, amelyet Volkswagenbe is építettek”.

A kérdőjelek

A külföldi források szerint szó sem volt arról, hogy a P603 bármely elemét átvette volna a VW. A Trabant-konstruktőr Lang számos forrás szerint azt állította, hogy a VW mérnökei – a Golf I. formáját Giorgetto Giugiaro tervezte –„ihletet” kaptak a 603-astól.

Giorgetto Giugiaro, a formatervező és az “egyes” Golf
Az első Golf szerkezeti rajza

Egy német nyelvű cikk megkérdőjelezi a legendát. Az írás felhívta arra a figyelmet, hogy az első német, ferdehátú (hatchback), a Glas 1004 CL 1966-ban, már két évvel a Trabant P603, illetve nyolc évvel a VW Golf előtt megjelent. A jármű formáját Pietro Frua cége tervezte. Az autó kifejezetten hasonlít a P603-ra, tehát, ha valaki másolt, akkor az a Trabant tervezője volt.

A Glas CL – az első német hatchback, még hosszában álló motorral, és hátsókerék-hajtással
Glas CL, és a jól kihasználható csomagtér

A cikk így fogalmaz (saját fordításomban): “természetesen nem tudom cáfolni ezt az elméletet. De most megmutatom, hogy nem hihető (…) Tehát összegezzük: a Trabant korántsem volt az első kompakt autó ferde hátú karosszériával. Tehát nincs ok feltételezni, hogy a VW lemásolta az NDK-ból a Golf koncepciót. A Golf I megjelenésekor már rengeteg piacon lévő termék demonstrálta a koncepciót. Ráadásul a Golfban láthatóan nincs Trabant technológia. Az építési módszer alapvetően különbözött“.

A P603 egyébként talán az 1966-ban bemutatott Wartburg 353-asra hasonlít leginkább. Olyan, mintha a Wartburgot kissé összetömörítették volna. Kiválóan illett volna a Wartburg által meghatározott modellpalettához. Ugyanakkor a VW Golf az 1972-ben bemutatott, B1 kódjelű Audi 80, illetve az 1973-tól gyártott VW Passat formavilágát követte, jóval kisebb, kompaktabb kivitelben.

A Golf-koncepció kialakulása

A keresztben álló motoros, fronthajtásos koncepció 1931-ben a DKW F1-gyel jelent meg. A motor kétütemű, kéthengeres és – a későbbi Trabantokkal ellentétben – vízhűtéses volt. A kéthengeres DKW-k motorjai továbbra is keresztben álltak, egészen az 1954-ig gyártott F89 típusig. Ezt a hajtásláncot még a svéd SAAB is átvette. Ez hajtotta az 1957-ig gyártott SAAB 92-es típust.

A DKW F89, az utolsó kéthengeres DKW
SAAB 92, kétütemű, kéthengeres DKW-motorral

Az első sorozatgyártású, négyütemű autó, keresztben álló motorral, fronthajtással a Mini volt. 1959-ben mutatták be; bár ott még a váltó egy térben volt a motorblokkal, közös kenési rendszerrel (a Peugeot 204-es motorjához hasonlóan). A különválasztott kenéssel ellátott, keresztmotoros fronthajtású elrendezés úttörője az Autobianchi Primula volt, 1964-ben.

A Mini hajtáslánca, közös kenéssel
Az Autobianchi Primula

Sajnos a hivatkozott német cikk is tartalmaz hibát. Azt írja: „Der P603 hatte ein Stahlgerippe mit Kunststoffbeplankung”, azaz szerintük a P603 acélvázas. Vélhetőleg arra céloz, hogy az NDK prototípus ne lett volna önhordó. Azonban a Trabant összes verziója az volt. A P70 és a Wartburg a DKW cukorrépa-formájú létraalvázára készült, de a Trabant fejlesztésekor ezzel szakítani akartak, így kifejlesztették a Duroplast-borítással ellátott önhordó acél platformot. Minderre figyelemmel a P603 is önhordó lehetett, nem hinném, hogy visszaléptek volna a létraalvázhoz. Pont nem ezzel kellett volna érvelni. Ezt leszámítva a cikk helytállónak tűnik.

A Trabant karosszériája: önhordó acél platform, Duroplast-borítással

Mindezt egybevetve kimondhatjuk tehát, hogy a VW Golf önálló projekt volt, semmi köze a keletnémet Trabanthoz. Sem a motorjának, sem a formájának.

Vélemény, hozzászólás?