Elektromos roller
Az M365 Pro elektromos roller hosszú távú tesztje, II. rész

Az M365 Pro elektromos roller hosszú távú tesztje, II. rész

Loading...

Az előző részben általánosságban ismertettem a Xiaomi M365 Pro típusú elektromos rollert, illetve megosztottam a nagyérdeművel a gumidefektekkel kapcsolatos tapasztalataimat. Sajnos a gyári hibák listája nem ért véget.

Féktelenkedés

További bosszantó problémát tapasztaltam a fékekkel kapcsolatban. Elvileg elöl egy regeneratív fék lassít. Ennek az a lényege, hogy az első kerékbe szerelt villanymotor kapcsolásán változtat a vezérlés és elkezdi az ellenkező irányba gerjeszteni, ezzel a kerék lassulását okozva. További előnye ennek a megoldásnak, hogy fékezéskor elektromos áramot termel, visszatöltve azt az akkumulátorba. Ez mind szép és jó, de a fékhatás elég gyenge. A gyári applikációval, vagy az m365 Tools nevűvel lehet állítani a lassítás mértékén három fokozatban. A leggyengébb az alapértelmezett, a legerősebbet pedig már nem is ajánlják. Én feltekertem a maximumra, de sokkal hatékonyabb nem lett. Ráadásul hosszabb lejtőkön egy idő után valamiért kikapcsol (!) és lendületből, szabadon futva gurulunk tovább, miközben lepereg előttünk az életünk. Talán túlmelegszik a rendszer, azért kapcsol ki, nem tudom. Ha ez nem hiba, hanem egy, a motor védelmében beépített rendszer, akkor az lenne a korrekt, ha erre a kikapcsolásra valami jelzés figyelmeztetne a kijelzőn. 

Az M365 mindkét változatánál hátra szereltek egy Bowden-működtetésű tárcsaféket. Ezzel sem lenne baj, de sajnos nagyon gyengén muzsikál. Sík úton viszonylag jól lassít. Azonban hosszabb lejtőkön néha egyszer csak eltűnik a fékhatás. Ha ezt követően otthon szétszedem a féket, akkor megfigyelhető, hogy a fékbetét ilyenkor megég, ahogyan mondani szokták, „megüvegesedik”. Ezen persze egy durvább csiszolópapírral könnyen lehet segíteni. Érdemes az utóbbi műveletet havonta legalább egyszer megejteni. További megoldás, ha hosszabb lejtőn nem hosszan fékezünk, hanem szakaszosan, ahogyan az autók abs-berendezése is működik. Így meg lehet fogni a gépet.

A tárcsát hátra rakták, mivel az első kerékbe építették a motort; kerékagyba, akárcsak a Lohner hibridautónál, vagy a Lunar Rovernél. 40 év kerékpározás során hozzászoktam, hogy elsősorban az első fékkel fékezek, hiszen csak így lehet tisztességes lassulást elérni. Éppen ezért az lenne kézenfekvő, ha elöl lenne a tárcsafék. Írhatnám azt is, ha elöl IS lenne egy tárcsafék. Nem csoda, hogy a Xiaomi legújabb rollerjének német változata már állítólag kapott rendes első féket.

Több olyan alkalom is volt, amikor az első fék kikapcsolt és a hátsó sem fogott; így cipőtalppal (!) kellett megállítani a rollert 20-30 km/h sebességnél a lejtőn.

Szomorú, hogy a feljebb leírt, fékkel kapcsolatos problémákra és megoldásokra a használati utasítás nem figyelmeztet (a szokásos „ne együk meg, ne gyújtsuk fel”-marhaságok persze benne vannak).

Mindig tanul az ember: rendszeres felcsiszolással, szakaszos tárcsafékezéssel, hátra húzott súlyponttal már egész jól le lehet lassítani az M365-öst.

A sárvédő

Gondot jelent még az M365 Pro hátsó sárvédőjének a merevítése. Pontosabban annak hiánya. Már a megvásárlásakor olvastam erről. Rögtön rendeltem is hozzá egy utólagos merevítést. Azonban nem passzolt rendesen. Felszereltem, ahogyan tudtam, de kb. egy hónap alatt eltört mindkét oldalon. Maradt a merevítés nélküli, gyári állapot.

Eltelt úgy két hónap, amikor észrevettem, hogy a három rögzítőcsavar között gyönyörűen elrepedt a hátsó sárvédő. Vehettem új sárvédőt és hozzá új merevítést. Ezt már fel lehetett szerelni rendesen. Azóta is a helyén van, teszi a dolgát.   

Ha már a rögzítőcsavarokat említettem: kb. két meghúzást tudtak elviselni, rendkívül silány minőségű anyagból készültek. Pontosan ugyanilyen csavarokat nem is kaptam a környékbeli boltokban. A Bauhausban vettem egy csomag Inbus-csavart, aminek a menete és hossza egyezik ugyan (M4 x 10 mm), de más formájú a feje. Ezért a gyárilag felettük lévő gumi kupakokat nem tudtam visszaszerelni. Annyira nem zavaró. Legalább ezeket a csavarokat tisztességesen meg lehet húzni.

A szépen csillogó új Inbus-csavarok a gyári kupakok nélkül. Árulkodó jel. Ha ezt látjuk, a tulaj már megjárta a hadak útját

A sárvédő tájékán további probléma a hátsó lámpa vezetéke. Az elsőként feltett merevítés már említett törését követően észrevettem, hogy a lámpa nem világít, ugyanis a kerék gyönyörűen kidörzsölte a felette futó vezetéket. Ennek is a merevítés hiánya az oka, amit persze az új merevítés megoldott.  

App

Elvileg létezik az M365 Pro típushoz egy gyári applikáció Xiaomi Home néven. Az app kezel minden Xiaomi terméket. Legalábbis elvileg kezelne. Egy darabig ez így is volt. Azután néhány hónap után kaptam egy üzenetet, hogy írjak be egy titokzatos kódot ahhoz, hogy a rollerhez csatlakozzon. Azt írja: „Enter password”, valamint „Password is 6 digits”. Nem jöttem rá, hogy mi ez a kód. Számos fórum foglalkozott hasonló üggyel, de megoldást nem találtam sehol. Több helyen azt írják, hogy újra kell indítani, vagy telepíteni az applikációt. Nem segített.

Inkább letöltöttem az m365 Tools nevű alkalmazást, ami azóta is problémamentesen működik. Amivel a Xiaomi Home annak idején többet tudott, az egy immobilizer-szolgáltatás volt. Ezzel lezárhattuk a roller motorját. Sajnos az m365 Tools, legalábbis annak az ingyenes változata nem kezeli az immobilizert, pontosabban én nem jöttem rá, hogyan lehetne rávenni, hogy bekapcsolja azt. Ennyi az összes hiányossága. Ha le akarom zárni, akkor marad az Abus lakat. A Xiaomi maga is gyárt lakatot, nem is akármilyet: az Areox U8-at ujjlenyomattal lehet nyitni. Ezt egyelőre nem próbáltam ki.

Karbantartás

Nincs olyan közlekedési eszköz, amiről ne kellene néha gondoskodni. Mint már említettem, a nyomás a gumiabroncsokban rendkívül fontos. Érdemes hetente ellenőrizni. Mint már említettem, én 5 bar nyomással használom. Nem árt továbbá úgy kéthetente kenőanyagot juttatni a kormányrúd csuklójára. Ennek hiánya iszonyatos nyekergéssel bosszulja meg magát.        

Konklúzió

Az elmúlt közel egy év alatt bebizonyosodott számomra, hogy az elektromos roller városi viszonyok között a jövő közlekedési eszköze. Legalábbis az egyik azok közül.

  • Nem koszos, mint a bicikli: a lánc nem ken össze, a kerék nem csapja a sarat a hátamra.
  • Nem kell rá a vonaton jegyet váltani, mint a kerékpárra.
  • Nem verejtékben fürödve érek be a munkahelyemre, vagy egy tárgyalásra, mint a biciklivel.
  • Könnyen le tudom zárni a bolt előtt. Ha nem, akkor beviszem a kezemben. Eddig senki sem szólt érte.
  • Nem kell parkolóhelyet keresnem, mint az autóval.
  • Fogom és beteszem az autó csomagtartójába. Nem a tetőre, vagy a hátuljára, mint a bringát.
  • Nem kell ülnöm a dugóban, mint az autóval. Et cetera.
Az M365 Pro simán elfér a csomagtartóban

Természetesen megvannak a maga korlátai, főleg hatótáv, sebesség és szállítható csomag tekintetében; de úgy 20 km-es körben nincs ennél jobb eszköz. Többnyire a kerékpárutakat használom. Nemcsak Budapesten, hanem több vidéki városban is közlekedtem már vele, sőt, külföldön is. A jogi szabályozása egyelőre tisztázatlan, ez feladat még a jogalkotókra vár.

Maga az M365 Pro összességében nagyon jó roller. A fenti hibákra, hiányosságokra és karbantartási igényre érdemes odafigyelni és akkor hű társra talál benne az ember. Az ára még mindig nagyon magas, de a városi közlekedésben megspórolt idő megfizethetetlen.

Vélemény, hozzászólás?